Fem nycklar till god konflikthantering

- Skapa en trygg lärandemiljö på er skola

Nyfiken på våra utbildningar?
- Beställ prisuppgifter

Konflikter i skolan är normalt. Ända från förskolan till gymnasiet. De är till och med viktiga för elevernas utveckling inom sociala färdigheter! Men om konflikterna hanteras dåligt så försämrar de både studieresultatet och skolmiljön. Nedan visar vi fem viktiga aspekter i hur skolan kan arbeta framgångsrikt med konflikthantering och medling. Vilka av de fem nycklarna finn på plats på er skola?


Barn går i mörk trappa

1. Hjälp eleverna att lösa sina konflikter själva

De som har konflikten ska själva få hantera den! Det är så eleverna kan lära sig något av konflikten.

Ändå hamnar man som skolpersonal lätt i rollen som “domare” eller “polis”. För att motverka detta är det effektivt att skolan har en kultur av att undvika att “stjäla“ konflikterna från eleverna, utan istället på ett opartiskt sätt hjälpa dem att lösa situationen.

Hur ser kulturen ut på er skola - stjäls det ofta konflikter, eller har ni tid och resurser att faktisk hjälpa eleverna reda ut sina konflikter själva?

Person skriver i bok

2. Välj rätt åtgärder

  • Hur hanterar vi när elever bryter mot skolans regler?

  • Vad gör vi om en elev är rädd för att gå till skolanpå grund av en konfllikt?

  • Kan man medla vid mobbing?

Vid konflikter behöver flera typer av åtgärder kunna samverka. Det ska finnas konsekvenser för regelbrott, individuellt stöd när det är påkallat och medling när det är lämpligt.

Har ni på er skola en samsyn på vilka åtgärder som finns tillgängliga vid konflikter och hur de ska samverka? Tillämpas regler och konsekvenser på ett konsekvent sätt?

Flicka drömmer vid bok

3. Skapa tid för konflikthantering

Skolpersonalens arbetsdag är full av aktiviteter. Hur ska man hinna hantera alla konflikter?

Detta är en av de vanligaste frågorna vi får och vårt bästa tips är att ni rutinmässigt använder av så kallade konfliktpauser. Det vill säga att den som stoppar en konflikt mellan elever inte försöker lösa den omgående, utan pausar den. Då kan ni aktivt välja när under skoldagen konflikten ska hanteras. Vi kallar det för att ni kan schemalägga konflikthanteringen. Vid hanteringen använder ni sedan en strukturerad och effektiv medlingsmetod.

Jobbar ni aktivt med konfliktpauser? Har er personal överblick över när under arbetsdagen/veckan de har utrymme för konflikthantering?

Ledsen gymnasieelev

4. Medla på rätt sätt

Varför verkar det som att vissa elever aldrig kan hålla sams fast ni redan haft flera möten med dem?

Medling avslutar ofta konflikter på ett positivt sätt. Men vi ser att många skolor genomför möten mellan elever utan att följa medlingens struktur och riktlinjer. Då ger inte samtalen önskat resultat. Till exempel är det vanligt att personal inte agerar opartiskt och att eleverna själva inte få vara med och utforma överenskommelser med varandra.

Har personalen på er skola en genomtänkt metod vid konflikt-hanterande samtal?

underkropp på 5 personer

5. Ha ett gemensamt arbetssätt på skolan

Tydliga rutiner och konkreta metoder för konflikthantering ger trygghet för alla på skolan.

Ofta finns inget uttalat gemensamt förhållningssätt för konflikthantering på skolan, utan det är det upp till den enskilde pedagogens erfarenhet och färdighet att hantera konflikter. Det medför att eleverna får olika bemötande beroende på vem som hjälper dem med konflikten.

Finns det uttalade rutiner och metoder för konflikthantering på er skola? Finns dessa rutiner formaliserade i till exempel en policy eller arbetsbeskrivning? Känner all personal till rutinerna, från EHT och skolledning till fritidspersonal och hus-vikarier?