Grupprocesser och kartläggning

- Hantera större konflikter och bygg för framtiden

Har ni en konflikt på er arbetsplats?
- Fyll i formuläret så återkommer en av våra erfarna konsulter

Behöver du hantera en konflikt eller förstärka samarbetet i arbetsgruppen?

Medlingscentrum möjliggör effektiva samarbeten i arbetsgruppen. Vi hanterar alla typer av konflikter och leder processen framåt.

Genomförande:

Vi ger dig en kostnadsfri rådgivning á 30 min samt, vid behov, offert för fortsatt hantering av situationen enligt följande steg:

  1. Medlingscentrum träffar uppdragsgivaren för att få en övergripande bild av situationen.

  2. Uppstartsmöte med arbetsgruppen för att förankra uppdraget, presentera konsulterna och berätta om arbetsgången.

  3. Individuella samtal med berörda medarbetare genomförs. Vi lyssnar in deras upplevelse av situationen, deras förslag till lösningar samt deras tankar om hur organisationen fungerar.

  4. Därefter analyseras informationen och ett förslag på åtgärder på individ, grupp och organisationsnivå formuleras.

  5. Återkoppling av resultatet till uppdragsgivaren samt rekommendationer för det fortsatta arbetet. I samarbete fastställs den fortsatta arbetsgången.

  6. Återkoppling till arbetsgruppen. Vi presenterar den generella bilden av situationen samt våra rekommendationer. Ledningen presenterar de beslut som har fattats.

De vidare åtgärderna kan inkludera:

  • Medlingsmöten mellan medarbetare som har uttalade samarbetssvårigheter.

  • Teambuilding för att stärka bl.a. gruppens identitet, arbetsrelationer och arbetsrutiner.

  • Stöd till ledarskapet

  • Organisationsstärkande åtgärder.

  • Individuellt stöd

Kostnadsfri rådgivning

Har ni behov av en grupprocess eller kartläggande insats?

Kontakta oss via knappen så återkommer en av våra erfarna konsulter för att lyssna in er situation och se över hur ni kan arbeta vidare.

För direkt kontakt når du Tamara Maskovic Wängborg (konsultansvarig) på telefon och mail nedan:

Telefon: 0738 - 434 920
E-post: tamara@medlingscentrum.se


Vanliga frågor om
kartläggning av psykosocial arbetsmiljö

  • Vad innebär en kartläggning?

    Kartläggning av den organisatoriska och sociala arbetsmiljön Syftet med en kartläggning är att belysa arbetsgruppen ur ett brett perspektiv. Insamling av information sker genom samtal med chefer och medarbetare inom organisationen. Samtalen bygger på en modell där vi ser över gruppen, medarbetare, ledarskap, arbetsgångar, organisation och struktur. Samtalsmaterialet bearbetas för att kunna identifiera obalanser och rekommendera insatser för att komma tillrätta med problematiken och skapa en hållbar sammanhållning och prestation i arbetsgruppen.

  • När behövs kartläggning?
    • Vid förändringsprocesser i verksamheten som inte landar väl i en arbetsgrupp.
    • När det finns missnöjen i gruppen som chef/ledning inte lyckas vända trots försök.
    • Vid samarbetssvårigheter i en arbetsgrupp som påverkar hela gruppen och arbetet.
    • När det finns konflikter i gruppen, tex i form av grupperingar.
    • När det finns samarbetssvårigheter och tappad tillit till ledarskapet.
    • När gamla situationer/missnöjen hänger sig kvar trots byte av chef.
  • Hur går kartläggning till?

    Uppstratsmöte med uppdragsgivare:
    Möte mellan uppdragsgivaren (högre chef/ledning) och konsult där uppdraget definieras och upplägget för insatsen presenteras.

    Presentationsmöte med hela arbetsgruppen:
    Uppdragsgivaren uttalar syftet med insatsen och konsulten presenterar sig och arbetsprocessen för insatsen.

    Strukturerade intervjuer:
    Enskilda samtal med chef och medarbetare i gruppen. Detta är Medlingscentrums underlag för att ge en hållbar rekommendation om nästa steg.

    Återkoppling uppdragsgivare:
    Konsulten återkopplar till uppdragsgivare. Vi redogör för det rådande läget och gör tydliga rekommendationer framåt.

    Handlingsplan utformas:
    Konsult stöttar uppdragsgivarnas arbete kring detta.

    Återkoppling till hela arbetsgruppen:
    En gemensam återkoppling till hela arbetsgruppen där ledningen medverkar och handlingsplan presenteras.

  • Vilken roll har konsulten?
    • Konsultens roll är att vara opartisk och ge en oberoende bedömning om den rådande situationen. Alla möten som konsulten håller med chef och medarbetare är därför konfidentiella. Vid återkoppling av materialet återges inte namn.

    • Konsultens roll är alltid att skapa en helhetsförståelse. Konsult ser därför över grupp, medarbetare, ledarskap, organisation och struktur.
    • Konsultens ger uppdragsgivaren tydliga rekommendationer framåt för att hantera situationen i sin helhet.