Om konflikthantering

- Verktyg för att stärka samarbete inom arbetslaget

Kostnadsfri rådgivning
– Våra erfarna konsulter lyssnar in er konflikt och hjälper er att ta nästa steg.

Medling är ett konkret verktyg som hanterar både små och stora konflikter. Metoden bygger på att de som äger/ingår i konflikten också ska få hantera den. Som medlingskunnig har du ett lathundsbaserat verktyg när du leder samtalet.

Medling omfattar en struktur för hur individuella möten med parterna och senare ett gemensamt medlingsmöte ska hållas. Det innehåller också ett frågebatteri som medlaren tar stöd av, som rör sig från den aktuella händelsen och mot framtiden. Som medlare hjälper du parterna hålla samtalet så smidigt som möjligt.

Under medlingen berättar parterna sina versioner om vad som har hänt för varandra, om vilka konsekvenser det har fått och hur man vill ha det framöver. Om parterna i konflikten själva jobbar fram lösningen känner de ett större ansvar för att det ska fungera och sannolikheten är större att de fullgör sina åtaganden.


Vanliga frågor om medling

  • Vad är medling?

    Medling är ett strukturerat samtal som leds av en opartisk medlare – en tredje person som inte tar parti för någon av parterna. Målet med samtalet är att nå en gemensam överenskommelse kring hur samarbetet ska se ut framöver.

  • Varför behövs medling?

    Medling behövs för att skapa goda relationer på arbetsplatsen. Det är dessa arbetsrelationer som leder till goda samarbeten som i sin tur skapar goda arbetsresultat. Så vill du att verksamheten ska nå sina mål och att medarbetare och chefer ska hålla en hög nivå i samarbetet med varandra då kan medling behövas när missförstånd, misskommunikation eller andra problem uppstår i interaktionen mellan varandra.

    Boka 30 min gratis rådgivning
  • Hur medlar man?

    I ett första steg träffar medlaren alltid de inblandade parterna i individuella samtal. Nästa steg är ett gemensamma möte för parterna och som leds av den opartiska medlaren. Vid samtalet går parterna igenom och tar hand om det som har varit och hur de vill ha det med varandra framöver. En gemensam överenskommelse formuleras kring hur samarbetet ska se ut så att det blir bra för alla parter.

  • När ska jag erbjuda medling?

    När du som chef eller HR har en eskalerad konflikt mellan medarbetare eller medarbetare och chef och där du upplever att du själv eller verksamheten har svårt att hantera den själva. Då är det läge att erbjuda en medling. Medling är ett strukturerat samtal som syftar till att reparera en arbetsrelation samt hitta en acceptabel nivå på samarbetet.

  • Hur jobbar en medlare?

    En medlare arbetar alltid opartiskt. Medlaren träffar parterna både individuellt och gemensamt. Syftet med samtalen är att skapa en förutsättning där parterna kan prata ut om det som har varit samt att hitta en överenskommelse med varandra kring hur samarbetet ska se ut framöver.

  • Varför behöver jag hjälp med medling?

    Om du upplever att du inte når fram till motparten, tex din kollega eller chef, så kan en medling bidra till att underlätta kommunikationen.

  • Medling och kränkande särbehandling?

    Medling kan erbjudas vid kränkande särbehandling om alla inblandade parter har uttryckt en vilja till det och om medlaren bedömer insatsen lämplig med tanke på situationen. Inför en medling görs alltid en lämplighetsbedömning för att säkerställa ett gott och tryggt samtal. Kom ihåg, medling är alltid frivilligt!


Likriktat arbetssätt

Medling som verktyg garanterar att alla i verksamheten får samma behandling när konflikter uppstår. Detta då man arbetar med ett gemensamt verktyg som garanterar att man gör lika. Strukturen bygger konfliktmod i personer som har svårt att möta konflikter samtidigt som det ger en ram att hålla sig till för dem som mer än gärna hoppar in i konflikter.

Medling menar att den huvudsakliga skadan vid en konflikt inte är att lagar och regler bryts utan att relationer skadas. Det är ofta detta som skapar dålig stämning, sämre samarbeten och utförande av arbetsuppgifter.

Medlare med framtidsfokus

Fokus i medling ligger på framtiden. En av grundtankarna med medling är att parterna skall kunna fortsätta någon form av relation. Det här är en av medlingens starkaste punkter; att parterna inte skall fortsätta med en destruktiv relation. Medling handlar inte om att bli vänner utan att hitta det mest konstruktiva förhållningssättet till varandra.

Medling är inte ett förebyggande verktyg men det ger många förebyggande effekter då man genom detta system snabbare uppmärksammar konflikter innan de hinner eskalera. Genom medling lär sig personal förhålla sig till svåra situationer på ett annat sätt, genom att ta ansvar för sina situationer och relationer.

Senaste lagen om medling

I Svensk lagstiftning får medling som verktyg allt starkare plats. Nu senast den nya lagen från 1 augusti 2011 som främjar att civilrättsliga tvister ska lösas med medling i första hand och i domstol i andra hand.

Medling är ett snabbt, tidseffektivt verktyg som ger ett omedelbart resultat när parterna i en konflikt kommer till en överenskommelse. Det blir ett ”avtal” som görs skriftligt. Forskning visar att en oerhört stor del av dessa överenskommelser hålls.

I en verksamhet är medling ett viktigt verktyg och en av flera i svåra situationer.

Här kan du läsa lagen om medling i vissa civilrättsliga tvister