Kerstin Ljungström

Konsult i konflikthantering


Mitt valspråk är: människor ska kunna vissla på väg till jobbet och ha en ton kvar i sig när de går hem. Då har de ett bra jobb. Det handlar inte om att lära sig vissla – utan att se till att arbetssituationen är sådan att människor har lust att gå dit och ge sitt allra bästa som bidrag till att viktig verksamhet kan vara effektiv och välfungerande.

Jag har arbetat med relationen människa och arbetssituation sedan 1970 och fortsätter att fascineras av alla olikheter som vi utmanas att hantera. Såväl i kontakten med varandra som individer – oavsett om det handlar om kunder eller kolleger – som om tiderna, omvärlden och uppdragen.

Så fort människor engagerar sig i en verksamhet finns möjligheten/risken för konflikter. En konfliktfri arbetsplats är kanske inte ens sund… Men hur ska man hantera situationer som mer äter energi och arbetsglädje än ger stimulans och utveckling? Och vad kan man göra som ledare – var börjar och slutar ansvar, vilket ansvar ligger hos medarbetarna och vad ligger i organisationen som system?

Konflikter utvecklas under tid och behöver hanteras på olika sätt beroende på hur svåra de är. Jag arbetar såväl som samtalspartner till chefer som behöver se över situationen på sin arbetsplats, som med svåra konflikter där det behövs extern hjälp. När det är svåra konflikter, ”surdegar”, arbetar jag tillsammans med andra erfarna kolleger för att tillsammans med arbetsplatsens samtliga medarbetare och chefer se över situationen. Varje konflikt är unik och därför startar vi alltid med en grundläggande kontraktsfas.

Medlingscentrum Kerstin Ljungström