Handledning i reflektion

Är den nödvändiga reflektionen en klyscha?

De flesta kan nog relatera till coaching och terapi, även om skillnaden kan vara svår att ha koll på. Men vad är handledning?

Här går vi igenom och håller isär begreppen med fokus på det sistnämnda – som har utgångspunkt i reflektion. Ett ord du säkert hört både en och hundra gånger, och som känns uttjatat. Därför ska vi gå igenom vad handledning i reflektion kan ge dig som chef.

Jag går just nu en handledarutbildning i psykosocial arbetsmiljö på Marie Cederschiöld högskola i Stockholm. Jag är certifierad coach på grupp – och individnivå samt samtalsterapeut, och har arbetat med samtal i olika former i så gott som tjugo år. De flesta kan nog relatera till vad coaching och terapi handlar om, även om man inte alltid har koll på skillnaden. Men vad är då handledning?

Vad innebär det för en chef att få handledning, och är det någon skillnad på coaching och handledning?

Flera relaterar kanske till handledning när det gäller studier på högskolenivå, då man har haft en handledare som stöd, eller att man haft handledning i ett behandlande yrke som psykolog eller terapeut. Det finns dock handledning även för chefer och arbetsgrupper, något jag vill lyfta som det fina med det här arbetet. Vad innebär det för en chef att få handledning, och är det någon skillnad på coaching och handledning? Låt oss börja med att reda ut begreppen.

Coaching är ett målinriktat verktyg som utgår från att du som chef är coachbar mot en tydligt mål. Under första mötet med en coach sätter ni tillsammans upp ett coachkontrakt, som utgår från ett specifikt mål som ni metodiskt jobbar mot. Coachen ställer frågor, med förhållningssättet att du som klient har alla svaren inom dig. Ett utomordentligt verktyg för att du ska lyckas på din väg mot målet — yrkesmässigt eller personligt.

Handledning är en process byggd på samarbete, där en chef med hjälp av en handledare kan få redskap för att bättre förstå både medarbetarna och det större systemet och sammanhanget. Det finns en lärande dimension i handledning som gör att du som chef kan höja kvaliteten i ditt arbete, förändra relationen till dina medarbetare och fortsätta utveckla dig själv och din yrkesutövning. Som handledare är reflektionen det viktigaste redskapet.

Reflektion är att omvandla erfarenhet till lärande

Reflektion är ett ord som kommer upp när vi pratar om saker vi borde göra mer av, och som har en central plats i handledning. Reflektion handlar kort och gott om att omvandla erfarenhet till lärande. Den bästa handledaren är hen som ser handledning som en process för reflektion, och som uppmuntrar chefen att fundera över problemet eller utmaningar utifrån olika perspektiv.

Första steget mot att bli en reflekterande yrkesutövare är att göra plats i, det ofta fullmatade, schemat för att ta ett steg tillbaka och reflektera över sina handlingar och samspel med andra. En process som med fördel kan göras tillsammans med en handledare.

Utan utrymme för reflektion blir arbetet vanstyrt med vissa fasta mönster, vilket gör att man som chef riskerar att agera reaktivt snarare än lyhört och eftertänksamt.

I dagens organisationer förstår man vikten av kontinuerlig kompetensutveckling. En insikt om att utbildning och kontinuerlig professionell utveckling inte tar slut efter genomfört seminarium eller utbildningstillfälle — utan måste genomsyra arbetsplatsen. Vilket kräver nya verktyg.

Man kan se den professionella utvecklingen i termer av 70 : 10 : 20 förhållande (Kolbs 1984):

  • 70 % av lärandet sker i arbetet

  • 10 % på kurser

  • 20 % genom handledning

Visste du att erfarenhetsbaserat lärande har ett inflytande på synen i vuxnas lärande? Det gäller att omvandla erfarenheter till lärande — där reflektion är den magiska formeln för det.


Vad kan handledning i reflektion ge dig som chef?

Anne-Lee Mellström

  1. Möjlighet att, på ett kontinuerligt och metodiskt tillvägagångssätt, få utrymme att reflektera över ditt ledarskap och dina relationer på jobbet.

  2. Ökad förståelse för dig själv som ledare och chef, för dina medarbetare samt det större systemet ni verkar i.

  3. Omvandla erfarenheter till lärande.

Medlingscentrum erbjuder handledning både för chefer och grupper.

Läs mer här: https://www.medlingscentrum.se/chefsforum


Skribent: Anne-Lee Mellström

Föregående
Föregående

Crash course

Nästa
Nästa

Ledarskap viktigt vid lågkonjunktur