Konflikthantering och medling

- Stärka samarbetet inom arbetslaget

Har ni en konflikt på er arbetsplats?
- Fyll i formuläret så återkommer en av våra erfarna konsulter

Medling på arbetsplatsen

Behöver du hantera en konflikt eller stärka ett samarbete?

Vid en medling får konfliktparterna ett tryggt forum för dialog. Under ledning av en professionell medlare hanteras motsättningar så att parterna kan nå en gemensam överenskommelse för sitt fortsatta samarbete. Det spelar ingen roll hur stor motsättningen är, vad den handlar om eller hur många personer som ingår i den. Vi hanterar alla typer av konflikter och leder processen framåt.

Genomförande:

Vi ger dig en kostnadsfri rådgivning á 30 min samt offert för steg 1-4:

  1. Medlingscentrum tar en första telefonkontakt.

  2. Enskilda möten med alla parter i motsättningen.
    - Under dessa möten får varje part enskilt gå igenom sin bild av situationen och vi berättar om hur ett medlingsmöte går till. Därefter tar parterna ställning till om de önskar gå vidare till en medling.

  3. Ett medlingsmöte genomförs under ledning av en eller två professionell medlare.
    - Under medlingen berättar parterna sina versioner om vad som har hänt för varandra, om vilka konsekvenser det har fått. Det är viktigt att ta hand om det som har varit på ett bra sätt. Sedan är fokus är framtiden. När parterna i konflikten själva jobbar fram lösningen känner de ett större ansvar för att det ska fungera och sannolikheten är större att de fullgör sina åtaganden. Som medlare håller vi oss opartiska, leder samtalet framåt och skapar en konstruktiv form för samtalet.

  4. En gemensam överenskommelse om framtiden upprättas och formuleras skriftligt.

Har ni behov av en medlande insats? Kontakta oss via formuläret till vänster så återkommer en av våra erfarna konsulter för att lyssna in er situation.

Kostnadsfri rådgivning

Har ni behov av en medlande insats?

Kontakta oss via knappen så återkommer en av våra erfarna konsulter för att lyssna in er situation och se över hur ni kan arbeta vidare.

För direkt kontakt når du Anne-Lee Mellström på telefon och mail nedan:

Telefon: 0704 - 978 148
E-post:
anne-lee@medlingscentrum.se


Vanliga frågor om medling

  • Vad är medling?

    Medling är ett strukturerat samtal som leds av en opartisk medlare – en tredje person som inte tar parti för någon av parterna. Målet med samtalet är att nå en gemensam överenskommelse kring hur samarbetet ska se ut framöver.

  • Varför behövs medling?

    Medling behövs för att skapa goda relationer på arbetsplatsen. Det är dessa arbetsrelationer som leder till goda samarbeten som i sin tur skapar goda arbetsresultat. Så vill du att verksamheten ska nå sina mål och att medarbetare och chefer ska hålla en hög nivå i samarbetet med varandra då kan medling behövas när missförstånd, misskommunikation eller andra problem uppstår i interaktionen mellan varandra.

    Boka 30 min gratis rådgivning
  • Hur medlar man?

    I ett första steg träffar medlaren alltid de inblandade parterna i individuella samtal. Nästa steg är ett gemensamma möte för parterna och som leds av den opartiska medlaren. Vid samtalet går parterna igenom och tar hand om det som har varit och hur de vill ha det med varandra framöver. En gemensam överenskommelse formuleras kring hur samarbetet ska se ut så att det blir bra för alla parter.

  • När ska jag erbjuda medling?

    När du som chef eller HR har en eskalerad konflikt mellan medarbetare eller medarbetare och chef och där du upplever att du själv eller verksamheten har svårt att hantera den själva. Då är det läge att erbjuda en medling. Medling är ett strukturerat samtal som syftar till att reparera en arbetsrelation samt hitta en acceptabel nivå på samarbetet.

  • Hur jobbar en medlare?

    En medlare arbetar alltid opartiskt. Medlaren träffar parterna både individuellt och gemensamt. Syftet med samtalen är att skapa en förutsättning där parterna kan prata ut om det som har varit samt att hitta en överenskommelse med varandra kring hur samarbetet ska se ut framöver.

  • Varför behöver jag hjälp med medling?

    Om du upplever att du inte når fram till motparten, tex din kollega eller chef, så kan en medling bidra till att underlätta kommunikationen.

  • Medling och kränkande särbehandling?

    Medling kan erbjudas vid kränkande särbehandling om alla inblandade parter har uttryckt en vilja till det och om medlaren bedömer insatsen lämplig med tanke på situationen. Inför en medling görs alltid en lämplighetsbedömning för att säkerställa ett gott och tryggt samtal. Kom ihåg, medling är alltid frivilligt!