Modigare chefer

Bild på Annika Thomsson

Gästbloggare: Annika Thomsson

I höstas fick jag äran att utbilda chefer på Sabis i konflikthantering och medling under två halvdagar. Det var stimulerande och intressant att ta del av deras erfarenheter och kunskap från mat och service branschen där relationer är så centrala. För någon vecka sedan fick jag dessutom möjligheten att prata med Sofie Östedt, HR-partner på Sabis, om resultatet av utbildningarna och hur AFA-bidraget möjliggjorde denna utbildningsinsats under 2022. Det var ett härligt samtal där Sofie gav flera konkreta exempel på hur utbildningen bidragit till trygghet och tydlighet i arbetet med att förebygga och hantera konflikter. Så värdefullt och påfyllande att höra att mitt jobb gör skillnad och kan bidra till modigare chefer och tydligare ansvarsfördelning! Stolt och tacksam över att få ägna min arbetstid till det jag tycker är allra roligast, hållbara relationer och samarbeten! Om du vill veta mer, kolla in artikeln nedan jag skrev utifrån vårt samtal.


Artikel: AFA-bidraget möjliggjorde utbildning när den behövdes som mest!


Bild på Sofie Östedt

Modigare chefer och tydligare ansvarsfördelning är resultatet av utbildningen enligt Sofie Östedt, HR partner på Sabis. AFA-bidraget bidrog till att vi kunde genomföra utbildningen efter flera år av pandemi och röda siffror. Den kom när vi behövde den som mest!

Under 2022 utbildade Medlingscentrum alla (ca 70) chefer och skyddsombud på Sabis i ”Praktisk konflikthantering och medling”. AFA-bidraget möjliggjorde utbildningen för Sabis vilket Sofie är väldigt glad för.

På Sabis har många chefer unga arbetsgrupper och medarbetare som är ganska oerfarna i arbetslivet så det blir många samtal. Chefer coachar på olika sätt och ibland uppstår det även konflikter och då behöver cheferna verktyg för det. Många chefer tycker att det kan vara svårt med samtal i olika former och framför allt att ta tag i konflikter i tid.

Sofie Östedt arbetar på HR-avdelningen och konstaterar att konflikter ofta tar väldigt mycket tid och energi. De kostar även mycket pengar om man väntar för länge. Med hjälp av denna utbildning ville vi ge cheferna verktyg att ta tag i konflikter tidigt. Nu nästan ett år efter utbildningsinsatsen ser Sofie att den gett önskat resultat i många delar av verksamheten. Chefer som tidigare drog ut på, eller helt undvek att ta tag i situationer, kommer nu och säger att de pratat med sina medarbetare. ”Jag ser ett ökat mod och en ökad förståelse för att detta ingår i deras roll som chef” säger Sofie. Konflikter är inte alltid något medarbetare kan lösa själva utan konflikthantering är en del av chefernas ansvar.

Sofie berättar att utbildningen i ”Praktisk konflikthantering och medling” var väldigt uppskattad. Hon har fått jättefin feedback från cheferna. De upplevde utbildningen användarvänlig och applicerbar på deras verksamhet. Cheferna uppskattade att utbildningen var både teoretisk men framför allt praktisk med konkreta verktyg och övningar.

Vidare berättar Sofie att hon varit involverad i hanteringen av en långt gången konflikt under hösten. Sofie har tillsammans med ansvarig chef verkligen kunnat luta sig mot de rutiner och arbetssätt som utbildningen gav. Ansvarig chef har tyckt att det varit så skönt att det finns ett material att hålla sig i. Att veta, om jag gör så här så gör jag rätt saker!

Fyra kvinnor tittar på skärm

Vi har tagit stöd i olika verktyg från utbildningen. Allt ifrån individuella avstämningar, medlingar, samarbetskontrakt och trafikljusmöten berättar Sofie. Hon konstaterar att när det känns mörkt mitt under en konflikt är det skönt att veta att vi på Sabis har de här verktygen. Tar vi hand om situationen steg för steg så kommer det att bli bättre!

Arbetet med konflikten som Sofie tänker på har gett resultat. De har lyckats identifiera det riktiga problemet istället för att fastna i ”att den sa si och den gjorde så”. Alla i gruppen har fått känna sig hörda. De har sett att det görs någonting och att man blir lyssnad på.

Sofie upplever att utbildningen tillsammans med rutinen som de har tagit fram i samarbete med Medlingscentrum har bidragit till att skapa en struktur i dessa frågor. Det är tydligt vem som ska göra vad. Vad som förväntas av dig som chef, vad du som medarbetare behöver ta ansvar för och när vi på HR kan hjälpa till. ”Vi har fått en tydlig ansvarsfördelning där alla vet vad de ska göra och tydliga mallar för hur man ska göra det. Det är jätteskönt!” säger Sofie.

Om Sabis

Sabis är ett familjeföretag som grundades 1874 inom mat och service. Idag driver de restauranger, servicetjänster, caféer, hotell- och mötesanläggningar samt matbutiker. Sabis har ca 600 medarbetare och 70 chefer.

Skribent:
Annika Thomsson, Medlingscentrum


Om AFA-bidraget och Medlingscentrums utbildningar

Bidraget är ett samarbete mellan Svenskt Näringsliv, LO och PTK som satsat 75 miljoner kronor i stöd till arbetsmiljöutbildning. Stödet administreras av AFA Försäkring och ger en möjlighet att få upp till 70 % av deltagaravgiften i bidrag. Bidraget omfattar alla företag och organisationer med minst en anställd inom privat sektor som har tecknat kollektivavtal och TFA för de anställda.

Medlingscentrum är godkända utbildningssamordnare för detta bidrag och våra utbildningar går under området ”Organisatorisk och social arbetsmiljö”. Obs. Bidraget gäller endast vid utbildningar riktade mot chefer och skyddsombud.

Läs mer om AFA-bidraget och Medlingscentrums utbildningar här.

Föregående
Föregående

Faktaundersökning av kränkande särbehandling

Nästa
Nästa

AFA-bidraget möjliggjorde utbildning