Hantera och förebygg konflikter

- Konfliktrådgivning

Upplever du att din arbetsgrupp är i riskzonen för konflikter och vill förebygga dessa i er verksamhet?

  • Ser du samarbetssvårigheter mellan medarbetare/chefer som behöver hanteras?

  • Upplever du att din arbetsgrupp är i riskzonen för konflikter och vill förebygga dessa i er verksamhet?

  • Har du en arbetsgrupp där det förekommer missnöjen som ni inte kommer till rätta med?

  • Finns konflikter i arbetsgruppen och/eller en arbetsmiljö som påverkar samarbeten och arbetet negativt?

Vi erbjuder 30 minuters kostnadsfri rådgivning till dig som HR eller chef. Genom detta möte kan vi bidra med råd på nästa steg i er situation eller se över vilka alternativ ni kan tänkas behöva ta för att undvika att situationen eskalerar. En konflikt som eskalerar har inte enbart ett högt emotionellt pris utan även rent ekonomiskt sett till sjukskrivning och en minskad effektivitet inom arbetsgruppen.

Är du HR eller chef och i behov av 30 minuters kostnadsfri rådgivning, kontakta oss via formuläret nedan.

Se de vanligaste frågorna om medling och kartläggning här.


Boka tid

- 30 minuter kostnadsfri rådgivning -


Läs mer om våra konsulter

- Medlingscentrums konsultteam -

Tamara Maskovic Wängborg

Tam vit tröja.jpg

Tamara är konsult, utbildare och grundare av Medlingscentrum. Hon är internationellt ackrediterad medlare vid CEDR i London och har även arbetat internationellt med konflikter på Balkan och i södra Afrika. Hon är en etablerad och efterfrågad konsult inom såväl privat, offentlig som ideell sektor.

Läs mer om Tamara.

Marita
Delvert

Marita röd jacka.jpg

Marita är utbildad socionom med lång yrkeserfarenhet. Tidigare var hon avdelningsdirektör i många år vid Sveriges Kommuner och Landsting och som konsult i eget företag. Som personalchef hade hon ansvar för såväl strategiskt som operativt personalarbete. 

Läs mer om Marita.

Anne-Lee
Mellström

14125161_1322503414428972_4645062741729418433_o.jpg

Anne-lee är diplomerad samtalsterapeut och certifierad coach på individ – och gruppnivå.
Hon har de senaste 17 åren jobbat med utvecklings- och förändringsprocesser för både ledare och medarbetare med olika roller i en mängd olika branscher.

Läs mer om Anne-Lee.


Ovan ser du ett urval av Medlingscentrums konsultteam
Lär mer om hela konsultteam här


Vanliga frågor

- om medling och kartläggning -

Frågor om medling

Frågor om kartläggning

  • Vad är medling?

    Medling är ett strukturerat samtal som leds av en opartisk medlare – en tredje person som inte tar parti för någon av parterna. Målet med samtalet är att nå en gemensam överenskommelse kring hur samarbetet ska se ut framöver.

  • Varför behövs medling?

    Medling behövs för att skapa goda relationer på arbetsplatsen. Det är dessa arbetsrelationer som leder till goda samarbeten som i sin tur skapar goda arbetsresultat. Så vill du att verksamheten ska nå sina mål och att medarbetare och chefer ska hålla en hög nivå i samarbetet med varandra då kan medling behövas när missförstånd, misskommunikation eller andra problem uppstår i interaktionen mellan varandra.

    Boka 30 min gratis rådgivning
  • Hur medlar man?

    I ett första steg träffar medlaren alltid de inblandade parterna i individuella samtal. Nästa steg är ett gemensamma möte för parterna och som leds av den opartiska medlaren. Vid samtalet går parterna igenom och tar hand om det som har varit och hur de vill ha det med varandra framöver. En gemensam överenskommelse formuleras kring hur samarbetet ska se ut så att det blir bra för alla parter.

  • När ska jag erbjuda medling?

    När du som chef eller HR har en eskalerad konflikt mellan medarbetare eller medarbetare och chef och där du upplever att du själv eller verksamheten har svårt att hantera den själva. Då är det läge att erbjuda en medling. Medling är ett strukturerat samtal som syftar till att reparera en arbetsrelation samt hitta en acceptabel nivå på samarbetet.

  • Hur jobbar en medlare?

    En medlare arbetar alltid opartiskt. Medlaren träffar parterna både individuellt och gemensamt. Syftet med samtalen är att skapa en förutsättning där parterna kan prata ut om det som har varit samt att hitta en överenskommelse med varandra kring hur samarbetet ska se ut framöver.

  • Varför behöver jag hjälp med medling?

    Om du upplever att du inte når fram till motparten, tex din kollega eller chef, så kan en medling bidra till att underlätta kommunikationen.

  • Medling och kränkande särbehandling?

    Medling kan erbjudas vid kränkande särbehandling om alla inblandade parter har uttryckt en vilja till det och om medlaren bedömer insatsen lämplig med tanke på situationen. Inför en medling görs alltid en lämplighetsbedömning för att säkerställa ett gott och tryggt samtal. Kom ihåg, medling är alltid frivilligt!

  • Vad innebär en kartläggning?

    Kartläggning av den organisatoriska och sociala arbetsmiljön Syftet med en kartläggning är att belysa arbetsgruppen ur ett brett perspektiv. Insamling av information sker genom samtal med chefer och medarbetare inom organisationen. Samtalen bygger på en modell där vi ser över gruppen, medarbetare, ledarskap, arbetsgångar, organisation och struktur. Samtalsmaterialet bearbetas för att kunna identifiera obalanser och rekommendera insatser för att komma tillrätta med problematiken och skapa en hållbar sammanhållning och prestation i arbetsgruppen.

  • När behövs kartläggning?
    • Vid förändringsprocesser i verksamheten som inte landar väl i en arbetsgrupp.
    • När det finns missnöjen i gruppen som chef/ledning inte lyckas vända trots försök.
    • Vid samarbetssvårigheter i en arbetsgrupp som påverkar hela gruppen och arbetet.
    • När det finns konflikter i gruppen, tex i form av grupperingar.
    • När det finns samarbetssvårigheter och tappad tillit till ledarskapet.
    • När gamla situationer/missnöjen hänger sig kvar trots byte av chef.
  • Hur går kartläggning till?

    Uppstratsmöte med uppdragsgivare:
    Möte mellan uppdragsgivaren (högre chef/ledning) och konsult där uppdraget definieras och upplägget för insatsen presenteras.

    Presentationsmöte med hela arbetsgruppen:
    Uppdragsgivaren uttalar syftet med insatsen och konsulten presenterar sig och arbetsprocessen för insatsen.

    Strukturerade intervjuer:
    Enskilda samtal med chef och medarbetare i gruppen. Detta är Medlingscentrums underlag för att ge en hållbar rekommendation om nästa steg.

    Återkoppling uppdragsgivare:
    Konsulten återkopplar till uppdragsgivare. Vi redogör för det rådande läget och gör tydliga rekommendationer framåt.

    Handlingsplan utformas:
    Konsult stöttar uppdragsgivarnas arbete kring detta.

    Återkoppling till hela arbetsgruppen:
    En gemensam återkoppling till hela arbetsgruppen där ledningen medverkar och handlingsplan presenteras.

  • Vilken roll har konsulten?
    • Konsultens roll är att vara opartisk och ge en oberoende bedömning om den rådande situationen. Alla möten som konsulten håller med chef och medarbetare är därför konfidentiella. Vid återkoppling av materialet återges inte namn.

    • Konsultens roll är alltid att skapa en helhetsförståelse. Konsult ser därför över grupp, medarbetare, ledarskap, organisation och struktur.
    • Konsultens ger uppdragsgivaren tydliga rekommendationer framåt för att hantera situationen i sin helhet.